Odbiory osobiste w 6 miastach – Łódź, Warszawa, Poznań, Kraków, Wrocław, Piła!

Paryż zamienia ulice w deptaki

Paryżanie zagłosowali w referendum za przekształceniem kolejnych 500 ulic w strefy dla pieszych, wspierając działania władz miasta na rzecz ograniczenia ruchu samochodowego i poprawy jakości powietrza. Było to już trzecie takie referendum w Paryżu w ciągu trzech lat – wcześniej mieszkańcy poparli zakaz e-hulajnóg w 2023 roku oraz potrojenie opłat za parkowanie dużych SUV-ów. Nowe regulacje doprowadzą do likwidacji 10 000 miejsc parkingowych. Mieszkańcy Paryża zostaną skonsultowani w sprawie wyboru ulic przeznaczonych do wyłączenia z ruchu samochodowego.

Według danych ratusza ruch samochodowy w Paryżu zmniejszył się o ponad połowę od początku XXI wieku. Po dodaniu nowych stref dla pieszych ich łączna liczba wzrośnie do prawie 700, co stanowi nieco ponad jedną dziesiątą wszystkich ulic stolicy.

Uspokojenie ruchu samochodowego w centrach polskich miast

Nie tylko w Paryżu, ale także w wielu polskich miastach wprowadzane są lub planowane działania mające na celu ograniczenie ruchu samochodowego w centrach. Ich celem jest poprawa jakości życia mieszkańców, redukcja hałasu i zanieczyszczeń oraz zwiększenie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów.

Krakowie planowano wprowadzenie Strefy Czystego Transportu, uniemożliwiającej wjazd do centrum pojazdom emitującym najwięcej spalin, na wzór rozwiązania działającego w Londynie. Wprowadzenie strefy zostało zablokowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w 2023 roku. Decyzja ta zapadła w wyniku skarg mieszkańców, którzy argumentowali, że uchwała została przyjęta bez dostatecznych konsultacji społecznych oraz że może naruszać prawa właścicieli pojazdów. Sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który ma ostatecznie rozstrzygnąć jej losy. W związku z tym nowe władze miasta postanowiły przeprowadzić ponowne konsultacje z mieszkańcami, aby dostosować rozwiązania do ich potrzeb i uniknąć podobnych kontrowersji w przyszłości.

Planowana strefa w Krakowie:

Kołobrzeg w lutym tego roku wprowadził wyciszenie ruchu w ścisłym centrum w ramach projektu „Centrum miasta od-nowa”. Polega on na ograniczeniu ruchu na kilku kluczowych ulicach, wprowadzenie stref zamieszkania oraz podwyższenie opłat za parkowanie. Podobne kroki od 1 kwietnia wprowadza również Sopot.

Gorzowie Wielkopolskim testowano różne warianty organizacji ruchu w centrum miasta. Mieszkańcy poparli ograniczenie ruchu i eliminację nielegalnego parkowania, jednak przedsiębiorcy wyrażali obawy dotyczące dostępności miejsc parkingowych oraz dostaw do lokali.

Działania te pokazują, że polskie miasta stopniowo dążą do uspokojenia ruchu w centrach. Proces ten nie jest jednak pozbawiony kontrowersji, ponieważ wymaga znalezienia równowagi między potrzebami mieszkańców, przedsiębiorców oraz efektywnym funkcjonowaniem transportu publicznego.

Dodaj komentarz

Czytaj podobne

Może cię zainteresować

nowość
4 Szpaki

59,00 

nowość
4 Szpaki

39,00 

nowość
4 Szpaki

39,00 

nowość
Ministerstwo Dobrego Mydła

39,00